keskiviikko 28. maaliskuuta 2007

Ylivertainen laskija

Olen törmännyt dilemmaan. Minulla on hemmetin kallis laskin, sellainen joka antaa näytölle vaikka minkälaista kiekuraa ja tilastoa kunhan osaa näpytellä oikein. Maksoi suunnilleen viikkopalkan verran, kun sen ostin. Piti olla hyvä laskin, jolla pärjää sen mitä insinööriopinnoissa tarvitsee laskea.

Nyt sitten on käynyt ilmi, ettei sillä muka tee hevonkukkasta - pitäisi olla saman sarjan uudempi (ja melkein tuplasti kalliimpi!) laskin, jotta pysyisi luennoilla mukana laskuissa. Siihen saa ohjelmoitua jos mitä symbolilaskentaa ja Laplace-muunnosta, ja sitten hopihopi äkkiä vaan vastausta paperiin. Minun laskimeeni ei saa ohjelmoitua kuin jotain yksinkertaista, ja senkin vain jos osaa jotain c-kielen tyyppistä koodia vääntää. Jotain voisi ehkä saada tietokoneelta (tai käytännössä netistä) - jos olisi kallis datapiuha. Minulla ei ole.

Ongelma on se, etten todellakaan aio ostaa uutta laskinta, koska a) se maksaa likimain puolet siitä mitä perusmallin kannettava tietokone, jota tarvitsen kipeämmin nykyisen sanottua roksrousk, ja b) saan laskettua samat jutut käsin, kunhan saan hetken enemmän aikaa sekä arkin paperia. Kaiken vain pitäisi tapahtua heti eikä justiinsa, joten turhaudun kun en ehdi edes aloittaa harjoitusta kun siirrytään jo seuraavaan aiheeseen - kas näppäräsormiset yksilöt ovat jo napsutelleet homman laskimeensa.

Mitä me oikein opiskelemme? Asioiden ymmärtämistä vai kaavojen naputtelua koneeseen? Pahimmillaan olen nähnyt, ettei osata näppäillä laskua koneeseen, kun se ei suoraan muunna sitä samanlaiseksi kaavaksi kuin luentomonisteessa, vaan pitäisi naputella se rivimuodossa ja ymmärtää laittaa sinne sulkeita jotta kone laskee oikeassa järjestyksessä.

Anna mun kaikki kestää - ja vielä vähän enemmänkin. Teknillisessä yliopistossa opiskeleva T, joka muutama vuosi sitten selvitti lukion pitkän matikan Laudaturin arvoisesti apunaan vain yksirivinen laskin (vaikka sielläkin rummutettiin graafisten ylivertaisuutta), totesi asian hyvin: heille opetetaan mihin ilmiöt perustuvat, ja sitten voi oppia käyttämään sitä tietoa laskennassa - meille taas opetetaan miten käytetään erilaisia laskuvälineitä mutta perusilmiöistä ei sen enempää. Että näin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti